AL-KHAWARIZMI
LATAR BELAKANG TOKOH
Nama sebenar
al-Khawarizmi ialah Muhammad Ibn Musa al-Khawarizmi. Beliau dikenali sebagai
Abu Abdullah Muhammad bin Ahmad bin Yusoff.
Al-Khawarizmi telah dikanali di Barat sebagai al-Khawarizmi,
al-Cowarizmi, al-Ahawizmi, al-Karismi, al-Goritmi, al-Gorismi dan beberapa cara
ejaan lagi.
Beliau telah
dilahirkan di Bukhara. Pada tahun
780-850M adalah zaman kegemilangan al-Khawarizmi. al-Khawarizmi telah wafat antara tahun 220
dan 230M. Ada yang mengatakan
al-Khawarizmi hidup sekitar awal pertengahan abad ke-9M. Sumber lain menegaskan beliau di Khawarism,
Usbekistan pada tahun 194H/780M dan meninggal tahun 266H/850M di Baghdad.
PENDIDIKAN
Al-Khawarizmi ialah
seorang tokoh Islam yang berpengetahuan luas.
Pengetahuan dan kemahiran beliau bukan sahaja meliputi bidang syariat
tapidi dalam bidang falsafah, logik, aritmetik, geometri, muzik, kejuruteraan,
sejarah Islam dan kimia.
Al-Khawarizmi
sebagai guru aljabar di Eropah. Beliau
telah menciptakan pemakaian Secans dan Tangens dalam penyelidikan trigonometri
dan astronomi. Dalam usia muda beliau
bekerja di bawah pemerintahan Khalifah al-Ma’mun, bekerja di Bayt al-Hikmah di
Baghdad.
Beliau bekerja
dalam sebuah observatory iaitu tempat menekuni belajar matematik dan astronomi.
Al-Khawarizmi juga dipercayai memimpin perpustakaan khalifah. Beliau pernah memperkenalkan angka-angka
India dan cara-cara perhitungan India pada dunia Islam. Beliau juga merupakan seorang penulis
Ensiklopedia Pelbagai Disiplin.
Al-Khawarizmi
adalah seorang tokoh yang mula-mula memperkenalkan aljabar dan hisab. Banyak lagi ilmu pengetahuan yang beliau
pelajari dalam bidang matematik dan menghasilkan konsep-konsep matematik yang
begitu popular sehingga digunakan pada zaman sekarang.
PERANAN DAN SUMBANGAN AL-KHAWARIZMI
Gelaran Al-Khawarizmi
Gelaran Al-Khawarizmi yang dikenali di Barat ialah al-Khawarizmi,
al-Cowarizmi, al-karismi, al-Goritmi atau al-Gorism. Nama al-gorism telah dikenali pada abad
pertengahan. Negara Perancis pula al-Gorism
muncul sebagai Augryam atau Angrism.
Negara Inggeris pula ia dikenali sebagai Aurym atau Augrim.
Sumbangan Al-Khawarizmi Melalui Karya
Sumbangan hasil karya beliau sendiri, antaranya ialah :
1. Al-Jabr
wa’l Muqabalah : beliau telah mencipta pemakaian secans dan tangens dalam
penyelidikan trigonometri dan astronomi.
2. Hisab
al-Jabr wa al-Muqabalah : Beliau telah mengajukan contoh-contoh persoalan
matematik dan telah mengemukakan 800 buah soalan yang sebahagian daripadanya
merupakan persoalan yamng dikemukakan oleh Neo. Babylian dalam bentuk dugaan
yang telah dibuktikan kebenarannya oleh al-Khawarizmi.
3. Sistem
Nombor : Beliau telah memperkenalkan konsep sifat dan ia penting dalam sistem
nombor pada zaman sekarang.
Ini adalah contoh-contoh sebahagian beliau yang telah dihasilkan
dalam penulisan karya dan ia telah menjadi popular serta dipelajari oleh semua
masyarakat yang hidup di dunia ini.
Ketokohan al-Khawarizmi
Setiap tokoh
mempunyai sifat ketokohannya yang tersendiri.
Ketokohan al-Khawarizmi dapat dilihat dari dua sudut iaitu dari bidang
matematik dan astronomi. Namun bidang
matematik akan diperjelaskan secara terperinci berbanding astronomi kerana ia
melibatkan kajian yang dikaji.
Dalam bidang matematik,
al-Khawarizmi telah memperkenalkan aljabar dan hisab. Beliau banyak menghasilkan karya-karya yang
masyhor ketika zaman tamadun Islam.
Antara karya-karya yang beliau
hasilkan ialah ‘Mafatih al-Ulum’. Sistem
nombor adalah salah satu sumbangan dan telah digunakan pada zaman tamadun
Islam.
Banyak kaedah
yang diperkenalkan dalam setiap karya yang dihasilkan. Antaranya ialah kos, sin dan tan dalam
trigonometri penyelesaian persamaan, teorem segitiga sama juga segitiga sama
kaki dan mengira luas segitiga, segi empat selari dan bulatan dalam
geometri. Masaalah pecahan dan sifat
nombor perdana dan teori nombor juga diperkenalkan. Banyak lagi konsep dalam matematik yang telah
diperkenalkan al-khawarizmi sendiri.
Bidang astronomi juga membuatkan
al-Khawarizmi dikenali pada zaman tamadun Islam. Astronomi dapat ditakrifkan sebagai ilmu
falaq [pengetahuan tentang bintang-bintang yang melibatkan kajian tentang
kedudukan, pergerakan, dan pemikiran serta tafsiran yang berkaitan dengan
bintang].
Seawal kurun
ketiga lagi lagi, al-Khawarizmi telah menghasilkan dua buah yang salah satu
daripadanyatelah diterjemahkan ke Bahasa Latin dan memberi pengaruh besar ke
atas Muslim dan orangSpanyol dan Kristian.
Penggunaan
matematik dalam astronomi sebelum tamadun Islam amat sedikit dan terhad. Ini disebabkan oleh kemunduran pengetahuan
matematik yang terhad kepada pengguna aritmetik dan geometri sahaja.
Tokoh-tokoh Ilmuan Islam yang lain
antaranya
ialah :-
Tiada ulasan:
Catat Ulasan